Учням про хімію.






               Шановні учні! Спілкуємося дистанційно!         Користуйтеся контактами цього блогу для консультацій та звітів про виконані письмові домашні завдання.

Почали транслювати  відеоуроки. Ведучі можуть допустити якісь неточності, бо хвилюються перед камерами. Звертайте увагу і звіряйте за підручником важливе.           Це: дотримання правил техніки безпеки та номенклатури; властивості та застосування речовин. 

Шановні учні! Висилаючи виконані роботи, не забувайте на кожному листку писати власне прізвище та ім'я.




18.05.2020

7 клас

18.05.2020 Вивчаємо, користуючись: § 36 с. 164 – 165) «Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти, основи»
Виконуємо: підготовку до контрольної роботи.
 Готуючись до контрольної роботи з хімії, зверніть увагу на таке: Оксиген і кисень - склад, властивості, добування; складання формул оксидів; написання рівнянь; визначення масової частки елемента в речовині; горіння та окиснення; фізичні і хімічні явища. Основа цього всього - Оксиген і кисень.

20.05.2020. Контрольна робота 2.
І варіант.                                                   ІІ варіант.

22.05.2020. Вивчаємо, користуючись: § 36 ( повністю )  Поняття про індикатори.
Повторюємо: взаємодія води з оксидами; знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.
25.05.2020. Вивчаємо, користуючись: § 37,38 «Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях та домашніх умовах»
Повторюємо: взаємодія води з оксидами; знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.
29.05.2020 Повторення і узагальнення вивченого


9 клас
18.05.2020. Вивчаємо, користуючись: § 43 «Місце хімії серед наук про природу, її значення для розуміння наукової картини світу»
Повторюємо: вивчене в темі 4 «Роль хімії в житті суспільства» ( §44,45 )
22.05.2020. Повторення і узагальнення вивченого з теми.

10 клас
19.05.2020. Захист навчальних проектів – повідомлень на теми:
1. Найважливіші хімічні виробництва органічної хімії в Україні.
2. Доцільність і шкідливість біологічно активних добавок.
 Повторюємо: основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки», «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі». Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.
20.005.2020. Узагальнення і контроль знань. Тестування з вивчених тем.




12.05.2020


10 клас

Контрольна робота з  хімії  № 2

Якщо бажаєте згадати правильні відповіді виконаної роботи, то маєте таку можливість один раз в цій формі.  Для цього треба ввести власну електронну адресу.


13.05.2020. Вивчаємо, користуючись: §34 «Роль органічної хімії в розв'язанні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів"

Повторюємо: основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки», «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі». Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.


9 клас
15.05.2020.. Вивчаємо,користуючись: § 44.,45 Тема 4. «Роль хімічної науки в житті суспільства» - «Роль хімічної науки для забезпечення сталого розвитку людства. Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вітчизняні вчені – творці хімічної науки»
Повторюємо, користуючись вивченим раніше: Тема 4 « Роль хімії в житті суспільства. «Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язок між речовинами та їхні взаємоперетворення»
Виконуємо:  накреслити в зошиті схему «Класифікація речовин»

7 клас

15.05.2020. Вивчаємо, користуючись: § 35 « Виготовлення розчину».
 Виконуємо: Досліджуємо в школі і вдома. Лабораторний дослід 5 ( С. 163) Завдання 1. Пишете: прізвище та ім'я.  Лабораторний дослід 5. Тема. Про роботу – 5 речень.
Повторюємо:знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини; §33,34.


26.04.2020

7 клас
27.04.2020.  Вивчаємо, користуючись: § 31:  « Вода. Вода, склад її молекули, поширеність в природі, фізичні властивості. Вода – розчинник»
Виконуємо: складаємо план відповіді, згідно «Вивчення параграфа, допоможе вам:»
Повторюємо:знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.
04.05.2020. Вивчаємо, користуючись: § 32 «Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина»
Виконуємо: складаємо план відповіді, згідно «Вивчення параграфа, допоможе вам:»
Повторюємо:знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.
08.05.2020. Вивчаємо, користуючись § 33,34  «Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.»
Виконуємо: складаємо план відповіді, згідно «Вивчення параграфа, допоможе вам:»
Повторюємо:знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.




9 клас
27.04.2020. Вивчаємо, користуючись: §41 «Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднень»
Виконуємо: складаємо план відповіді «Стисло про головне»
Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди.
04.05.2020.  За навчальним планом - захист проектів (повідомлення)
11. Використання полімерів:еколого – екологічний аспект.
12. Альтернативні джерела енергії.
13 . Екофологія – наука про екологічно безпечне харчування.
14.  Виготовлення мила з мильної основи.
15. Дослідження хімічного складу їжі.
16.  Хімічний склад жувальних гумок.
17. Хімічний склад виробів догляду за ротовою порожниною.
18. Друге життя паперу.
19.  Джерела органічного забруднення території громади(мікрорайону).
Виконуємо: складаємо план повідомлення ( проекту) – в зошит.
Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди.
08.05.2020. Вивчаємо, повторюючи вивчене раніше: Тема 4. Роль хімії в житті суспільства.       «Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язок між речовинами та їхні взаємоперетворення»
Виконуємо:  накреслити в зошиті схему «Класифікація речовин»
Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди


10 клас.
28.04.2020. Вивчаємо:  « Розв’язування розрахункових задач і вправ»
Виконуємо: ретельно перевіряємо наявність і правильність виконання письмових домашніх завдань. Учні, які претендують на вищий і достатній рівень, перевіряють наявність в задачах логічного розмірковування, а не «шаблону» з ГДЗ.
Повторюємо:основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки», «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі». Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.

29.04.2020. За навчальним планом – контрольна робота 2.
05.05.2020. Тема 6. Багатоманітність та зв’язки між класами органічних сполук.
Вивчаємо, користуючись:  §32  «Багатоманітність і зв’язки між касами органічних сполук»
Виконуємо:  « Схему класифікації органічних сполук» - в зошиті.
Повторюємо:основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки», «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі». Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.

06.05.2020. Вивчаємо, користуючись: §33 Загальні відомості про біологічно активні речовини (вітаміни, ферменти)

Виконуємо: складаємо план відповіді «Стисло про головне»

Повторюємо:основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки», «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі». Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.



19.04.2020.

7 клас
21.04.2020. Вивчаємо за планом підручника: §29  «Колообіг Оксигену в природі. Озон. Застосування та біологічна роль кисню»;    § 30  «Проблема чистого повітря».
Виконуємо:  вправа 7 ( С. 138)   – в зошит
Повторюємо: знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини;
24.04.2020.        За навчальним планом - письмове опитування. Тому: самоперевірка завдань, що отримані  06.04.20 «Приклади завдань до контролю навчальних досягнень з теми»

9 клас
21.04.2020. Вивчаємо за планом підручника: § 37  « Вуглеводи: глюкоза, сахароза»; § 38 «Крохмаль, целюлоза – природні полімери».
Виконуємо:  запис  формул речовин  та рівнянь  в зошиті; «Домашній експеримент» (розробити план його) – в зошит.
Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди.

24.04.2020. Вивчаємо за планом підручника: § 39 «Білки: склад і будова. Біологічна роль амінокислот і білків»

Виконуємо: запис формул  у зошиті.

 Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки»., "Білки: склад і будова."   Особливо, гомологічні ряди.

Увага! До підсумкового уроку  записуємо в зошиті план повідомлення                                     ( навчального проекту), вибравши одну з тем:
11. Використання полімерів: еколого – економічний аспект.
12. Альтернативні джерела енергії.
13. Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.
14.  Виготовлення мила із мильної основи.
15.Дослідження хімічного складу їжі.
16. Хімічний склад жувальних гумок.
17. Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.
18. Друге життя паперу.
19. Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).


10 клас.
21.04.2020. Вивчаємо за планом  підручника: § 31 « Волокна. Штучні і синтетичні волокна».

Виконуємо: запис формул  у зошит.

Повторюємо:основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки» Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.


 22.04.2020. Вивчаємо, скориставшись: §28 – 31 « Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблема утилізації полімерів»
Виконуємо: підготовку повідомлень ( навчальних проектів ) за вибором, склавши план у зошиті. Теми: 24. Синтетичні волокна: їх значення, застосування у побуті та промисловості.
25. Рециклінг як єдиний цивілізований спосіб утилізації твердих побутових відходів.
26. Переробка побутових відходів в Україні та розвинених країнах світу.
27. Перспективи одержання і застосування полімерів із наперед заданими властивостями.
28. Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів і пластмас.
29. Виготовлення виробів із пластикових пляшок.
Повторюємо:основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки», «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі». Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.




12.04.2020

7 клас

13.04.2020. Вивчаємо: §27 «Хімічні властивості кисню. Реакція сполучення»

Виконуємо: вправа 7 (С.129) – в зошит.

 Повторюємо: знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.

17.04.2020. Вивчаємо: § 28 « Окиснення, горіння. Умови виникнення і припинення горіння». Запам’ятайте правила поведінки під час виникнення і припинення горіння!

Виконуємо: вправа 7 С.134)  - в зошит.

Повторюємо: знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.



9 клас

13.04.2020.  За навчальним планом  -  практична робота 4  «Властивості етанової кислоти». Зробіть самоперевірку знань про хімічні властивості кислот, записавши це коротко в зошит.

Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди.

17.04.2020.  Вивчаємо: § 36  « Поняття про вищі карбонові кислоти та жири» Назви і формули кислот та жирів запишіть в зошит.

Виконуємо: вправа 142 (С. 177) – в зошит.

Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди.



10 клас

14.04.2020. Вивчаємо: §29 «Пластмаси». Запишіть формули і назви полімерів, що утворюють найпоширеніші пластмаси, в зошит.

Застосовуємо вивчене, виконуючи вправу 1 (С.170) – в зошит.

Повторюємо: основне, що вивчене в темах:  «Вуглеводні»,«Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки» Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.

15.04.2020. Вивчаємо: §30  «Каучуки, гума» за планом підручника.

Застосовуємо вивчене, виконуючи вправи  1 – 4 (С.176) – в зошит.

Повторюємо: основне, що вивчене в темах: «Вуглеводні»,  «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки» Особливо, гомологічні ряди вуглеводнів.



___________________________________________


05.04.2020

7 клас
06.04.2020                                                                                                                                             Вивчаємо: § 25 1. «Поняття про каталізатори. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню» 2. «Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу Виконуємо: вправу 8 (С.128)  - в зошит.  Повторюємо: знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини 
10.04.2020.                                                                                                                                              
 Вивчаємо: § 26 «Добування кисню з гідроген пероксиду, збирання, доведення його наявності»», звертаючи увагу на обладнання та порядок роботи. Виконуємо: «Досліджуємо на уроці та вдома» - дуже коротко в зошит. Повторюємознаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини. Перегляньте відео, що стосується цієї теми Приклади завдань до контролю навчальних досягнень з теми.


9 клас

06.04.2020                                                                                                                                  Вивчаємо:  § 33 (повністю)  «Гліцерол, молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. Якісна реакція на гліцерол».   Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні». Особливо, гомологічні ряди.

До теми "Спирти"  - повторення.


10.04.2020                                                                                                                                      Вивчаємо:  § 34 «Етанова ( оцтова) кислота, її молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. Хімічні властивості етанової кислоти. Застосування етанової кислоти».  Виконуємо: вправу 133 (С.170) .  Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди.


 07.04.2020                                                                                                                                                                  За навчальним планом - письмове опитування. Тому, працюємо з § 27  (с.154 -156)  «Виконання вправ різної складності», записуючи відповіді в зошит.

08.04.2020.                                                                                                                                                  Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі.  Вивчаємо: § 28 «Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери. Реакції полімеризації і поліконденсації».   Виконуємо: вправи 1-12  - тести(С.162), записуючи відповіді в зошит.      Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні» та  «Оксигеновмісні органічні сполуки». Особливо, гомологічні ряди.

Перегляньте відео, що стосується цієї теми

______________________________________
 30.03.2020 - 03.04. 2020. Канікули. 

22.03.2020
                                                      7клас                                                          
 23.03.2020
Вивчаємо: §23  - « Закон збереження маси речовин під час хімічних                                   реакцій.»                                                                                         
 Повторюємо: знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.
27.03.2020 
Вивчаємо: §24 - 1.Схеми хімічних реакцій. 2. Хімічні рівняння.                                                  Виконуємо: вправу 7(С.117).                                                                                          Повторюємо: знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів, їх прості речовини.

************************
 9 клас                                                                                                                                                                                            За  планом навчання 20.03.2020 – проміжний контроль знань з теми «Початкові поняття про органічні сполуки. Вуглеводні». Тому збережіть свої напрацювання, що пов’язані з Моніторингом якості знань учнів з хімії (с.99 – 107)    
 
                                                23.03.2020    -  27.03.2020                                                                         Вивчаємо: §33                «Оксигеновмісні органічні сполуки»                                                                                                                                           Повторюємо: основне, що вивчене в темі  «Вуглеводні». Особливо, гомологічні ряди.

***************
              10  клас    

           24.03.2020   
Вивчаємо  § 25, 26 :  1. «Білки як високомолекулярні сполуки. Хімічні власності білків. Способи виявлення білків»    2.  «Біологічна роль амінокислот і білків». 

25.03.2020.
За навчальним планом – захист проектів.  Реальні терміни захисту проектів уточнимо згодом .
 Працюємо, за вибором , над проектами :   
  1. Анілін – основа виробництва барвників                 2. Виведення плям органічного походження                                                                                       
      3. Збалансоване харчування – запорука здорового життя.                                                                                                        4. Натуральні волокна тваринного походження, їхні властивості., дія на організм людини, застосування.                                                                                                                                                                                                         5. Синтез білків.  
                                                                                                                                                        Повторюємо, готуючись до письмового опитування, вивчене про нітрогеновмісні органічні сполуки. При цьому користуємося §23 – 27 та записами в зошиті.     
 
***********************


15.03.2020

Завдання на 16 березня 2020 року.

 7 клас

Повторити: знаки, назви, вимову, валентність хімічних елементів; визначення  валентності; складання формул за валентністю.

9 клас

Вивчити: 1. Етен(етилен) і етин(ацетилен) як представники ненасичених вуглеводнів. Горіння вуглеводнів.  Застосування ненасичених вуглеводнів.

2. Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену. 

3. Користуючись підручником та блогом «Вік живи – вік учись», потренуйтеся в написанні формул і рівнянь, що там наведені. Підручник - § 28,29,31 .

4.Проведіть домашній експеримент (С.155 ) і зробіть короткий запис.  



Завдання на 17.03.2020

10 клас

Вивчити: « Насичені і ароматичні аміни» за планом § 23 і записами в зошиті. Користуючись підручником  і записами в зошиті, потренуйтеся в написанні формул і рівнянь.               Досліди, які ми дивилися на уроці, перегляньте ще раз на       vermittler.blogspot.com                                                                                                            Повторіть  раніше вивчене про хімічні властивості етанової кислоти.

Завдання на 18.03.202
10 клас

Вивчити: «Амінокислоти. Пептиди» за планом §23 в підручнику; вправа 3 (С.144). Користуючись підручником, потренуйтеся в написанні формул і рівнянь, що там наведені.

Повторіть те, що вивчили про насичені і ароматичні аміни  -  §23.



Завдання на 20.03.2020
7 клас
 Вивчити:  1. « Повітря, його склад і властивості»   
            2.  « Оксиген. Кисень, склад його молекули,поширеність в природі. Фізичні властивості    кисню. Поняття про оксиди»   §21, 22, вправа7(С.109).                                                           
 3.Виконайте і коротко запишіть досліди 1,2(С.104) 
9 клас
Вивчити:  «Поширення вуглеводнів у природі. Застосування вуглеводнів» за планом §32. Повторити: гомологічні ряди алканів, алкенів, алкінів; хімічні властивості вуглеводнів; завдання 4  з «Моніторинг якості знань з хімії», які  записали 06.03.2020.
Ознайомтеся із завданнями  1,2,3 (ІІІ рівень) на сторінках 99,101-102, 104,106- 107



*********************


   Восьмикласники, 
які з різних причин мають проблеми з темою
                            "ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК" ! 




ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК



Перед написанням рівнянь реакцій, що характеризують хімічні властивості будь - якого класу неорганічних сполук, обов'язково вказуйте про яку  властивість речовин йде мова.



Основні оксиди 
1.Основні оксиди, що утворені лужними і лужноземельними металами, -  розчинні у воді, з водою реагують, утворюючи луг.

Na2O + H2O = 2 NaOH  - натрій гідроксид

2. Основні оксиди взаємодіють з кислотами, утворюючи сіль і воду

MgO  +  2HCl = MgCl2 + H2O - магній хлорид і вода

3. Основні оксиди з лугами не реагують.

4. Основні оксиди реагують з кислотними оксидами, утворюючи сіль.

CaO + CO2  = CaCO3 – кальцій карбонат

5. Основні оксиди реагують з амфотерними оксидами, утворюючи сіль.

CaO + ZnO = CaZnO2 – кальцій цинкат



Кислотні оксиди 
1.Кислотні оксиди, що розчинні у воді, з водою утворюють кислоту.

H2O + SO3 = H2SO4  - сульфатна кислота

2. Кислотні оксиди з кислотами не взаємодіють.

3. Кислотні оксиди реагують з лугами, утворюючи сіль і воду.

SO3 + 2KOH = K2SO4 + H2O – калій сульфат і вода

4. Кислотні оксиди взаємодіють з основними оксидами, утворюючи сіль.

Na2O + SO3 = Na2SO4  - натрій сульфат

5. Кислотні оксиди реагують з амфотерними оксидами, утворюючи сіль.

ZnO + SO3 = ZnSO4  - цинк сульфат



Амфотерні оксиди 
1  Амфотерні оксиди у воді не розчиняються і з нею не взаємодіють.

2. Амфотерні оксиди реагують з кислотами, утворюючи сіль і воду.

ZnO + 2HCl = ZnCl2 + H2O – цинк хлорид і вода

3. Амфотерні оксиди реагують з лугами, утворюючи сіль і воду.

ZnO + 2NaOH = Na2ZnO2 + H2O – натрій цинкат і вода

4. Амфотерні оксиди взаємодіють з основними оксидами, утворюючи сіль.

ZnO + CaO = CaZnO2   - кальцій цинкат

5. Амфотерні оксиди реагують з кислотними оксидами, утворюючи сіль.

ZnO + CO2 = ZnCO- цинк карбонат



Кислоти

1. Розчинні у воді кислоти розпадаються на йони і змінюють забарвлення індикаторів: лакмус стає червоним; метиловий оранжевий – рожевим. Бо:  HBrH+ + Br-

2. Кислоти  взаємодіють з металами, що розташовані в витискувальному ряді до водню, утворюючи сіль і водень..

Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2 ↑ цинк хлорид і водень

3. Кислоти взаємодіють з основними і амфотерними оксидами, утворюючи сіль і воду.

Na2O + 2HNO3 = 2NaNO3 + H2O натрій нітрат і вода

BeO  + 2HNO3 = Be(NO3)2 + H2O берилій нітрат і вода

4. Кислоти реагують з розчинними основами (лугами) і нерозчинними основами, утворюючи сіль і воду. Це – реакція  нейтралізації.

RbOH + HCl = RbCl + H2O рубідій хлорид і вода

Mg(OH)2 + H2SO4 = MgSO4 + 2 H2O магній сульфат і вода

5. Кислоти реагують з амфотерними гідроксидами, утворюючи сіль і воду.

Fe(OH)3 + H3PO4 = FePO4 + 3H2O ферум(ІІІ) фосфат і вода

6. Кислоти взаємодіють з солями слабших або летких кислот, утворюючи  нову сіль та  нову кислоту. Реакція можлива тоді, коли серед продуктів реакції є нерозчинний або газоподібний продукт.

CaCO3 + 2HCl = CaCl2 + H2O + CO2кальцій хлорид і карбонатна кислота, що відразу ж розкладається на воду і карбон(ІV) оксид

BaCl2 + H2SO4 = BaSO4↓+ 2HCl барій сульфат і хлоридна кислота.

7. Оксигеновмісні кислоти при нагріванні розкладаються, переважно, на відповідний кислотний оксид і воду.

  H2SiO3 = H2O + SiO2  вода і силіцій(ІV) оксид                                  

  H2CO3 = H2O + CO2↑ вода і карбон(ІV) оксид



Основи

Розчинні основи – луги.

1. Луги у воді розпадаються на йони і змінюють забарвлення індикаторів: лакмус  у розчині лугу стає синім; метиловий оранжевий – жовтим; фенолфталеїн – малиновим.

2. Луги, реагуючи з кислотами, утворюють сіль і воду – реакція нейтралізації.

                        NaOH + HCl = NaCl + H2O - натрій хлорид і вода

3. Луги, взаємодіючи з кислотними і амфотерними оксидами, утворюють сіль і воду.

 Ba(OH)2 + CO2 = BaCO3 + H2O - барій карбонат і вода

 2RbOH + ZnO = Rb2ZnO2 + H2O - рубідій цинкат і вода

4.Луги реагують з амфотерними гідроксидами, утворюючи сіль і воду.

 2LiOH + Zn(OH)2 = Li2ZnO2 + 2H2O - літій цинкат і вода

5. Луги взаємодіють з розчинами солей, утворюючи нову сіль і нерозчинну основу.

2KOH + CuBr2 = Cu(OH)2↓+2KBr купрум(ІІ) гідроксид і калій бромід



Нерозчинні основи 
    1.Нерозчинні основи реагують з кислотами, утворюючи сіль і воду.

Mg(OH)2 + H2SO4 = MgSO4 + 2H2O магній сульфат і вода

    2. Нерозчинні основи при нагрівання розкладаються, утворюючи основний оксид і воду.

Cu(OH)2 = CuO + H2O купрум(ІІ) оксид і вода



Амфотерні гідроксиди 
1.     Амфотерні гідроксиди реагують з кислотами, утворюючи сіль і воду.

          Be(OH)2 + 2HCl = BeCl2 + 2H2O берилій хлорид і вода

2.     Амфотерні гідроксиди реагують з лугами, утворюючи сіль і воду.

Zn(OH)2 +2NaOH = Na2ZnO2 + 2H2O натрій цинкат і вода

    3. Амфотерні гідроксиди при нагріванні розкладаються,   утворюючи амфотерний оксид і воду.

        2Al(OH)3 =Al2O3 + 3H2O алюміній оксид і вода

  
Солі 
    1. Метали реагують з розчинами солей, що утворені менш активним металом, утворюючи нову сіль і   новий метал.

Mg + CuSO4 = MgSO4 + Cu↓ магній сульфат і мідь

     2.Солі ( у розчині) реагують з лугами, утворюючи нерозчинну основу і нову сіль.

CuBr2 +2KOH =2KBr+Cu(OH)2калій бромід і купрум(ІІ)гідроксид

3.     Солі ( у розчині) реагують з кислотами,утворюючи нову сіль і нову кислоту. Реакція буде можливою тоді, коли серед продуктів є нерозчинний або газоподібний продукт.

AgNO3 +HCl =HNO3+AgClнітратна кислота і арґентум хлорид

Na2CO3 +2HCl = 2NaCl +H2O +CO2↑натрій хлорид, вуглекислий газ,вода

4.     Солі реагують (у розчині) з солями, утворюючи дві нові солі, одна з   яких обов`язково  є нерозчинною.

Na2CO3 + CaCl2 = 2NaCl + CaCO3натрій хлорид і кальцій карбонат

      5.Деякі солі при нагріванні розкладаються, утворюючи  продукти реакції залежно від властивостей   солі.

CaCO3 = CaO + CO2 кальцій оксид і карбон (ІV) оксид

                        ____________________________________________________________________
 


9 КЛАС

Хімічні властивості ненасичених вуглеводнів

(за компакт – підручником О.Г. Ярошенко « Органічна хімія»)


Алкіни -  вуглеводні, молекули яких мають відкритий карбоновий ланцюг з потрійним зв"язком.
1. Ацетилен горить ( повне окиснення-1) кіптявим полум`ям, утворюючи вуглекислий газ і воду  і виділяючи тепло:
2Н2 + 5О2 → 4СО2 + 2Н2 О
2. Реакції приєднання відбуваються за місцем розриву потрійного зв`язку. Приєднання водню, галогенів, галогеноводнів ( 2,3,4 ) відбувається в дві стадії. Спочатку молекула алкіну приєднує одну молекулу реагенту, потім – другу.
1) приєднання водню (2- гідрування) спочатку перетворює ацетилен в етен, потім – в етан:
CH≡CH +H2 C H2CH2  ;          СН2═СН2 + Н2 → СН3 – СН3
                                етен                                                         етан
2) приєднання хлору (3- галогенування ) до етину спочатку перетворює його в дихлороетен, потім – в тетрахлоретан:
С2 Н2 ++ Cl2C2 H2 Cl2 ;                                   C2H2Cl 2 + Cl2  C2H2Cl4
                       дихлороетен                                                тетрахлороетан
3) приєднання галогеноводнів  (4)  спочатку перетворює алкін в галогеноалкен, потім – в дигалогеноалкан.( Гомологи етину реагують за правилом Марковнікова) Каталізатором служить активоване вугілля або HgCl2
C2 H 2 + HCl  C2 H 3Cl                      C2 H3 Cl + HClC2 H4 Cl2
                        хлороетен                                                  дихлороетан
4) Приєднання води (5 – гідратація)  до алкінів відбувається за певних умов. Етин приєднує воду при нагріванні за наявності сульфатної кислоти і солей Меркурію(ІІ)   з утворенням формальдегіду ( його 40% розчин – формалін) :
    O
        CH CH + HOH    CH3  -  C -   H        оцтовий альдегід ( етаналь)  
3. Реакції заміщення – 6: Етин і алкіни, в молекулах яких потрійний зв`язок перебуває на початку карбонового ланцюга, реагують з лужними металами.
HC CH  +  2Na  -NH3(розчин)-→  NaC CNa     +   H2  
                                             натрій  ацетиленід
Етин взаємодіє з амоніачними  розчинами оксидів Аргентуму і Купруму(І), нагадуючи цим кислоту:   
HC CH  + Cu2 O  ---NH3(розчин)  Сu C ≡ C Cu  + H2 O
4.Алкіни взаємодіють з розчинами сильних окисників (7) :При цьому потрійні зв`язки розриваються. З калій перманганатом алкіни утворюють карбонові кислоти:
СH3 – C ≡  C – CH3  + 3(O) + H2 O  → 2 CH3  - COOH
  бут – 2 –ин                                      оцтова кислота ( етанова кислота)
Етин утворює з калій перманганатом калій оксалат – сіль щавлевої кислоти:
3 HC CH + 8KMnO4  → 3 KOOCCOOK + 8 MnO2  + 2 КОH + 2H2 O
                                               калій оксалат
                                              


---------------------------------------------------------------------------- 

8 клас
ПЕРІОДИЧНА СИСТЕМА ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ Д.І. МЕНДЕЛЄЄВА

 Періодична система хімічних елементів – графічне зображення періодичного закону, який, фактично, був створений на її основі.
Як побудовано систему?
Система має горизонтальний і вертикальний поділ.
Горизонтальний поділ: періоди і ряди. Система складається із 7 періодів, які в свою чергу складаються з 10 рядів. Періоди діляться на малі і великі. Малі періоди (1,2,3), що утворені одним рядом, мають відповідно 2,8,8 елементів. Великі періоди (4,5,6,7) –  18, 18, з2 і 24 елементи. Сьомий період  - незакінчений.
Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів, розміщених в порядку зростання їх відносних атомних мас, що починається лужним металом ( крім першого періоду) і закінчується інертним елементом ( крім сьомого)
У періоді зліва направо спостерігається зменшення металічних властивостей елементів. Передостанні представники періодів – неметали, останні  ( за винятком сьомого періоду) – благородні гази. Щодо великих періодів, то послаблення металічних ознак елементів зліва направо більш наочно видно у парних рядах (4,6 і 8).
За подібністю хімічних властивостей елементи в системі поділяються на вісім груп. Групи  І –VІІІ, в свою чергу, діляться на дві підгрупи: головну і побічну.
Головні підгрупи починаються елементами малих періодів і
 Складаються з елементів малих і великих періодів. Побічні підгрупи починаються елементами четвертого періоду і складаються  з елементів великих періодів. До побічних підгруп належать елементи  з винятково металічними властивостями.
До  VІІІ групи тепер належить підгрупа інертних елементів (головна) і підгрупа металів з трьох тріад ( побічна). Елементи кожної групи знаходяться один від одного на відстані періоду.
Група – це вертикальний стовпчик, в якому один під одним розміщені подібні за властивостями хімічні елементи.

Зробіть висновок стосовно періодичної системи.

                        ----------------------------------------------------------------------


9 клас

Тема 4. Узагальнення знань з хімії.

Повторивши вивчене в цій темі, дайте відповіді:

1. Охарактеризувати місце хімії серед наук про природу.
2. Поясніть , як тісно пов'язана хімія з іншими науками.
3. Оцініть роль хімічних знань у пізнанні природи.
4. Поясніть, чому хімія є елементом загальнолюдської культури.
5. Охарактеризуйте хімічну суть процесів горіння, дихання, фотосинтезу.
6. Оцініть вплив хімічних сполук на довкілля, наведіть конкретні
приклади такого впливу.
7. На прикладі колообігів   Оксигену і Карбону поясніть зв'язок між
фізичними, хімічними і біохімічними явищами.
8. Опишіть приклади соціально відповідальної поведінки пересічної  людини,            небайдужої до проблем природи.
9. Наведіть імена видатних вітчизняних і зарубіжних науковців- хіміків.
 Чим вони знамениті?
10. Наведіть приклади найважливіших хімічних виробництв,
 розташованих у нашому регіоні.
11. Наведіть кілька виробничих галузей в Україні і їх продукцію.
12. Наведіть приклади сполук, які використовуються в побуті,
написавши  формулу і назву:           а ) неорганічних сполук;
                                                             б )  органічних сполук.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Немає коментарів:

Дописати коментар