Колегам

  


Звіт про роботу РМО 2019 - 2020 н. 

https://naurok.com.ua/prezentaciya-zvit-pro-robotu-rayonnonogo-metodichnogo-ob-ednannya-vchiteliv-himi-novomikrola-vskogo-rayonu-zaporizko-oblasti-171623.ht

***************************8


З досвіду роботи


https://docs.google.com/presentation/d/1TCJQl36761Yok-lroOaAp33fLFFBfSnI/edit#slide=id.p1






_____________________________________________________________

   Звіт про роботу    з   інтерактивними засобами навчання
                                                                                                  

Викладаючи хімію, постійно  використовую інтерактивні засоби навчання.

Це:      

-     Електронні конструктори уроків з хімії для 7,8,9,10, та 11 класів, що впорядковані видавництвом «Основа» згідно існуючої раніше програми з хімії. Диски  з  дидактичним матеріалом я придбала в 2009 – 2012 роках, а програму для їх встановлення видавництво надало безкоштовно. В той час в хімічному кабінеті комп’ютера не було. Тому програму адаптували під домашній ноутбук, що має  дисковод  Редаговані елементи уроків, якщо була можливість,  використовувала в класах, де були проектори. До речі, використовувала при цьому презентатор, бо він дозволяє керувати екраном з будь - якої  точки класу. На даний час користуюся  нетбуком без дисковода. Тому 22 серпня цього року я звернулася у видавництво «Основа» з проханням надати мені електронно  – віртуальну версію конструкторів  та програму для її встановлення. Вони люб’язно погодилися, запросивши серійні номери дисків з електронними  конструкторами  уроків, що були придбані мною. Коли дані поступили на мою електронну пошту, то я побачила наявність безкоштовного встановлення програми лише на один ПК. За встановлення на три ПК –  24 євро. Я встановила програму лише на домашній ПК і використовую при потребі, готуючись до уроків та  потім на  уроках.

-      За обласною програмою оснащення шкільних  кабінетів  з природничих дисциплін в грудні 2016 року в кабінеті хімії встановили інтерактивний проектор з адаптованими  до нього комп’ютером і дошкою. Працював бездоганно.

      Але в 2018 році його передали в кабінет історії.  В кабінеті хімії встановили інтерактивну дошку з адаптованими до неї комп’ютером  та проектором. На жаль, цей комплект має незначну кількість дидактичних матеріалів. Фактично  - це  мультимедійно – голосові аплікації уроків з хімії для 9 класу за програмою 20 - річної давності. Доводиться  багато доопрацьовувати. На допомогу приходить наявність  інтернету  в кабінеті хімії та раніше зроблені напрацювання.  Та і прилаштовуватися до того, що  є  в ПК, вирізняючи частинами необхідне.

    Та все ж, використовуючи інтерактивний проектор та інтерактивну дошку,  маю можливість : познайомити учнів  за допомогою інтернету  з перебігом  хімічних реакцій в добре обладнаних лабораторіях (Перш за все. це стосується випадків, коли  реакція вимагає особливого обладнання або відсутніх в шкільному кабінеті реактивів); відкрити  синхронно їх підручниками електронний варіант підручника з хімії чи необхідну таблицю; привернути увагу учнів до сторінок «Учням про хімію» та « Розв’яжи задачу сам» в блозі  « Вік живи – вік учись»; супроводжувати демонстраційний матеріал помітками та зауваженнями; імпровізувати, готуючи матеріал під відповідну аудиторію; робити записи на дошці «електронним маркером» різних кольорів;створювати прості і швидкі виправлення в дидактичному матеріалі прямо на уроці; подавати досліджуваний матеріал динамічними способами; працювати в режимі реального часу. Так, під час уроку  в 9 класі на тему  «Розчинність речовин,її залежність від різних чинників. Насичені і ненасичені, концентровані і розведені розчини», використавши систему закладок, проведено: повторення вивченого раніше матеріалу, ознайомлення з темою та завданнями уроку; переглянуті відео  - слайди , між якими я вносила уточнення і коментарі; учнями давалися відповіді на поставлені в слайдах запитання; ознайомлення і робота в парах учнів над підготовленими мною запитаннями у вигляді таблиці; змагання  по знанню теми, що вивчається, між представниками двох груп із застосуванням прийому «Морський бій».

Документ – камера, що є в кабінеті хімії, теж адаптована з інтерактивною дошкою і комп’ютером. Це дозволяє учням одержати детальне уявлення про досліди, що їх демонструє вчитель, бо вони проектуються на екран. Також камера дає можливість спроектувати на екран текст, малюнок чи таблицю з будь – якого паперового носія.

Інтерактивний проектор,Інтерактивна дошка та документ – камера  --коштовний інструмент для навчання всього класу. Це - візуальний ресурс, що може допомогти вчителям зробити уроки живими й привабливими для учнів. Вони дозволяють піднести учням інформацію, використовуючи широкий діапазон засобів візуалізації.





 Порівняння програм з хімії 2004 та 2012 років для 8 класу


п/п

Зміст навчального матеріалу
2012

Зміст навчального матеріалу
2004
Зміни

Повторення найважливіших питань  курсу хімії 7 класу
Найважливіші хімічні поняття.
(2години)
Повторення найважливіших питань  курсу хімії 7 класу
Найважливіші хімічні поняття
.(2години)
Без змін

Тема 1. Періодичний
закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома
(15 годин)
Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів. Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.
Періодичний закон Д.І. Менделєєва. Періодична система хімічних елементів.
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число. Нуклід. Ізотопи.

Сучасне формулювання періодичного закону.


Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів 1-3 періодів. Стан електронів у атомі. Електронні орбіталі. Енергетичні рівні
та підрівні; їх заповнення електронами в атомах елементів 1-3 періодів. Електронні та графічні електронні формули атомів. Основний і збуджений стани атома. Поняття про радіус атома.
Періодична система хімічних елементів з позиції теорії будови атома.
Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.
Значення періодичного закону.



Демонстрації:
1.      Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (довга і коротка форми).
2.      Моделі атомів.   Форми електронних орбіталей.
Тема 3. Періодичний закон і перiодична система  хiмічних елементів  Д. І. Менделєєва. Будова атома
(15 годин)
Історичні відомості про спроби класифiкації  хiмічних елементів. Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.
Періодичний закон та періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
Будова атома: ядро і електронна оболонка.  Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
Сучасне формулювання періодичного закону. Ізотопи (стабільні та радіоактивні).
Будова електронних оболонок атомів хiмічних елементів. Поняття про радіус атома. Стан електронів у атомі. Енергетичні рівні та підрівні. Структура  періодичної системи.
Взаємозв’язок між розмiщенням елементів у перiодичній системі та властивостями хімічних елементів, простих речовин, сполук елементів з Гідрогеном та Оксигеном.



Характеристика хiмічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.
Значення періодичного закону. Життя і наукова дiяльність Д. І. Менделєєва.


Демонстрації:
13. Взаємодія натрію, кальцію, магнію з водою.
14. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (довга і коротка форми).


Лабораторні досліди:
11. Дослідження характеру гідратів оксидів Натрію, Алюмінію, Сульфуру(VІ).


Перенесення теми              « Переіодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома» на початок вивчення хімії у 8 класі сприяє закріпленню вивченого учнями у 7 класі і підготовці учнів до вивчення наступних тем.

Згідно з програмою 2012:
більш логічно поняття «ізотопи» вивчати разом із будовою атома;
конкретизовано посилання на: розгляд елементів 1-3 періодів;
графічні і графічно- електронні формули;
виділено поняття «основний і збуджений стан атома» - важливо для розуміння поняття «валентність»



Програма 2004:
«Життя і наукова діяльність Д.І. Менделєєва» - обшивна тема і більш придатна для позакласного заходу.











Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини
(9годин)

Природа хімічного зв’язку. Електронегативність елементів. Ковалентний зв’язок, його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. Електронні формули молекул.


Йони. Йонний зв’язок,  його утворення.


Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.
Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток


Демонстрації:
4. Моделі кристалічних ґраток різних типів.
5. Речовини з різними типами кристалічних ґраток.
6. Фізичні властивості речовин із різними типами кристалічних ґраток.
Лабораторні досліди:
1. Ознайомлення з властивостями речовин з різними типами кристалічних ґраток.

Тема 4. Хімічний зв’язок і будова речовини        (10годин)

Електронна природа  хімічного зв’язку. Поняття про електронегативність елементів. Ковалентний зв’язок, його види — полярний і неполярний. Утворення ковалентного неполярного зв’язку. Утворення ковалентного полярного зв’язку. Електронні формули молекул речовин.
Йонний зв’язок.


Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні
кристали. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток. Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення атома елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення


Демонстрації:
15. Моделі кристалічних ґраток різних типів.
16. Фізичні властивості речовин із різним типом кристалічної ґратки  атомів елементів.

Програма 2012:
ця тема є логічним наслідком  вивченої попередньої теми, бо ґрунтується на вивченому: будова атома; періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Зміст теми дозволяє учням переконатися в значимості періодичного закону.


Програма 2012:
внесення обов´язкового повторення поняття   «йони», що вивчалося в 7 класі, сприятиме подальшому засвоєнню навчального матеріалу;
вивчення ступеня окиснення після вивчення хімічних зв´язків є більш сприятливим, ніж у попередній програмі. Тому є і доцільним вивчення кристалічних ґраток при завершенні вивчення  цієї теми.

Програма 2012:
введення лабораторного досліду в дану тему є доцільним




Тема 3. Кількість речовини.
Розрахунки за хімічними формулами
(9 годин)

Кількість речовини. Моль — одиниця    кількості речовини. Число Авогадро.
Молярна маса.
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів.
Відносна густина газів.

Розрахункові задачі:
1. Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів)  у певній кількості речовини.
2. Обчислення за хімічною формулою  маси даної кількості речовини  і кількості речовини за відомою масою.
3. Обчислення об’єму газу за нормальних умов.
4. Обчислення з використанням  відносної густини газів.


Тема 1. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами
           (8 годин)

Кількість речовини. Моль — одиниця кількості речовини. Число Авогадро.
Молярна маса.
Молярний об’єм газів. Відносна густина газів. Розрахунки за хімічними формулами.

 Розрахункові задачі:
1. Обчислення числа атомів (молекул) у певній кількості речовини.

2. Обчислення за хімічною формулою молярної маси, маси і кількості речовини.

3. Обчислення об’єму газу за нормальних умов.

4. Обчислення відносної густини газів..


Програма 2012:
ця тема є логічним  наслідком  вивченої попередньої теми,  бо ґрунтуєтьмя на: будові атома; періодичному законі і періодичній системі хімічних елементів; хімічному зв´язку і будові речовини. Зміст  може розглядатися підтвердженням правильності періодичного закону.
Програма 2004: внесення  цієї теми в програму під №1 створювало зайві проблеми при її вивченні.

Програма 2012: концентрування уваги на законі Авогадро – доцільне;
Записи: «Обчислення числа частинок( атомів, молекул,йонів) у певній кількості речовини», «Обчислення за хімічною формулою  маси даної кількості речовини  і кількості речовини за відомою масою», «Обчислення з використанням  відносної густини газів»    є більш науково правильними  і активніше практично використовуваними.



Тема 4. Основні класи неорганічних сполук

(25 годин)

Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.

Фізичні властивості оксидів. Хімічні властивості основних та кислотних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.
Фізичні властивості кислот. Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.


Фізичні властивості основ. Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Реакція нейтралізації.
Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання. Заходи безпеки під час роботи з лугами.

Поняття про амфотерні гідроксиди.






Фізичні властивості середніх солей. Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями.

Загальні способи добування оксидів, кислот, основ і середніх солей.
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля.


Тема 2. Основні класи неорганічних сполук
(25 годин)

Оксиди, їх склад, назви.
Кислоти, їх склад, назви.
Солі (середні), їх склад, назви.
Основи, їх склад, назви
.
 Фізичні та хімічні властивості оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами іншими оксидами.
Класифація оксидів. Оксиди в природі. Використання оксидів. Фізичні та хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами та основами, солями. Класифiкація кислот. Поняття про ряд активності металів. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Використання кислот.


Фізичні властивості основ. Класифікація основ. Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Реакція нейтралізації. Розкладання нерозчинних основ під час нагрiвання. Заходи безпеки під час роботи з лугами.



Поняття про амфотерні гідроксиди.






Фізичні та хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями. Поширення солей у природі та їхнє практичне значення.
Загальні способи добування оксидів, кислот, основ і середніх солей.
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля.

Значення експериментального методу в хімії.

Програма 2012:
тема  «Основні класи неорганічних сполук» є підсумком вивчення хімії у 8 класі і дає можливість учням планомірно використати знання, що їх вони одержали у 7 класі та вивчених попередньо тем;
тема доцільно розпочинається вивченням класифікації неорганічних сполук, їхнього складу і номенклатури;
позитивним є, також, те, фізичні і хімічні властивості сполук виділені в окремі угрупування;
добре те, що немає дублювання поширеності в природі використання неорганічних сполук
Програма 2012:
Виділення окремо хімічних властивостей нерозчинних основ буде позитивно впливати на знання учнів про хімічні властивості основ.





Програма 2004:
розпорошено: класифікація неорганічних сполук; ї поширення в природі неорганічних сполук і їх використання.  Це несприятливо впливало на засвоєння учнями навчального матеріалу.
вилучення «Значення експериментального методу в хімії» є доцільним.


Розрахункові задачі:
5. Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.
Демонстрації:
7. Зразки оксидів.
8. Взаємодія кислотних і основних оксидів із водою.
9. Зразки кислот.
10. Хімічні властивості кислот.
11. Зразки основ.
12. Хімічні властивості основ.
13 Добування хлоридної кислоти і досліди з нею.
14.Доведення амфотерності      цинк гідроксиду.
15. Таблиця розчинності кислот, основ та солей.
16. Зразки солей.
17. Хімічні властивості солей.
18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу крізь розчин.
19. Спалювання фосфору, розчинення добутого фосфор(V) оксиду у воді, дослідження розчину індикатором і нейтралізація лугом.
Лабораторні   досліди:
2. Дія водних розчинів лугів на індикатори.
3. Взаємодія лугів із кислотами в розчині.
4. Взаємодія нерозчинних основ із кислотами.
5. Термічне розкладання нерозчинних основ.
6. Дія водних розчинів кислот на індикатори.
7. Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
8. Взаємодія металів із солями у водному розчині.
9. Взаємодія солей з лугами у водному розчині.
10. Реакція обміну між солями в розчині.
11. Розв’язування експериментальних задач.


Практичні роботи:
1. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.
2. Розв’язування експериментальних задач.

Домашній експеримент:
1. Взаємодія яєчної шкаралупи з оцтом.
2. Дія на сік буряка оцту, лимонного соку, розчину харчової соди, мильного розчину.



Орієнтовні об’єкти екскурсій. Краєзнавчий і мінералогічний музеї.






Розрахункові задачі:
5. Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів та продуктів  реакцій
Демонстрації:
 1.Зразки оксидів.
 2. Взаємодія кислотних і основних оксидів         із водою.
 3.Зразки кислот.
 4. Хімічні властивості кислот.
 5. Добування хлоридної кислоти і досліди з нею.
 6.Зразки основ.
 7.Хімічні властивості основ.
 8. Доведення амфотерності цинк гідроксиду.
 9.Зразки солей.
10.Хімічні властивості солей.
11. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження утвореного розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу крізь розчин.
12. Спалювання фосфору, розчинення добутого фосфор(V) оксиду у воді, дослідження розчину індикатором і нейтралізація його лугом.
ми





Лабораторні  досліди:
 1. Дія розчинів кислот на індикатори.
 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
 3. Дія розчинів лугів на індикатори.
 4. Взаємодія розчинів лугів із кислотами.
 5. Взаємодія нерозчинних основ з кислотами.
 6. Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання.
 7. Взаємодія солей із металами.
 8. Взаємодія солей із лугами в розчині.
 9. Реакція обміну між солями в розчині.
10. Розв’язування  експериментальних задач



Практичні роботи:
1. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.
2. Розв’язування експериментальних задач.














































Програма 2012:
 позитивним є введення в програму домашнього експерименту. Хоч, звичайно, їх кількість можна збільшити, пропонуючи учням для ознайомлення в якості реактивів, інші варіанти  безпечних побутових речовин;
при такій структурі програми посилання на орієнтовні об´єкти екскурсій  має логічне місце розміщення – в кінці вивчення курсу хімії у 8 класі.
       P.S.  Червоним позначено вилучене з програми 2004 року.
     


  Вчитель хімії Новомиколаївської СЗОШ І-ІІІ ступенів  1         
  Новомиколаївського району   Запорізької рбоасті                               Малікова Л.С.












Немає коментарів:

Дописати коментар